Salons - club Quadrifoglio Belgio

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Salons

Alfista

AUTOSALON VAN FRANKFURT    -    SALON AUTOMOBILE DE FRANCFORT


Vóór het Salon van Frankfurt had Alfa Romeo aangekondigd dat er een lichtjes gewijzigde, zeg maar ‘pre-productie’ versie, van de Alfa Romeo 4C op de stand zou worden voorgesteld en er viel inderdaad een 4C in een opvallend mooie grijze kleur te bewonderen. Deze nieuwe Fluid Metal verfmethode geeft aan de 4C een soort lichtjes reflecterende metaalkleur die de indruk wekt dat de auto uit één stuk metaal is gehouwen. Bijzonder mooi op een ras-Alfa als deze 4C ! Sergio Marchionne wist ons te vertellen dat de voorgestelde versie de productieversie was, maar daarover hadden wij wel wat twijfels omdat de achterlichten, het dashboard en nog een aantal details precies hetzelfde waren als op de in matrood gespoten 4C die op het Salon van Genève was voorgesteld. Vreemd….
Navraag bij één van de standmedewerkers leerde ons dat het inderdaad om dezelfde wagen ging die van een nieuwe kleur was voorzien. We moeten dus nog wat geduld hebben vooraleer we een serieversie te zien zullen krijgen. Die versie zal inderdaad pas in 2013 worden aangeboden. Zeker is wel dat de 4C wordt uitgerust met een viercilindermotor met een vermogen van meer dan
200 pk dankzij de revolutionaire ‘scavenging’ turbotechniek, een TCT-versnellingsbak en achterwielaandrijving. Zopas heeft Fiat Powertrain aangekondigd dat een volledig in aluminium vervaardigde versie van de 1750TBi-motor in ontwikkeling is. Bij de huidige versie is het onderste gedeelte nog in gietijzer en dankzij het gebruik van aluminium kan 20 kg op een totaal gewicht van 130 kg worden bespaard. Het gebruik van een dubbele faseregulator, een turbo en rechtstreekse benzine-inspuiting maakt een luchtspoeling van de verbrandingskamers mogelijk waarbij de in- en uitlaatkleppen open blijven. Daardoor daalt de temperatuur in de cilinders en kan de turbodruk worden verhoogd. Het resultaat is een motor die soepeler draait, meer vermogen levert (in dit geval tot 300 pk !) en minder verbruikt. De Alfisten kunnen alleen maar blij zijn met de komst van een krachtige lichtgewicht 4-cilindermotor die volledig in de lijn ligt van de klassieke ‘bialbero’. Deze motor zal zijn première beleven in de productieversie van de 4C en komt nadien ook in de Giulietta, de nieuwe Giulia en de Alfa SUV. De 4C krijgt ook samen met de MiTO de taak om Alfa opnieuw op de Amerikaanse markt te brengen.
De introductie van de nieuwe Alfa Romeo Giulia is verschoven van 2012 naar 2013, omdat de afmetingen (vooral de lengte) moeten worden aangepast en dat zorgt voor problemen met de aanpassing van het dak van de auto. Wel komt er volgend jaar een MiTO vijfdeurs en wellicht ook een nieuwe Spider. De SUV in de Giulietta-klasse zou ook in ijltempo worden klaargestoomd, maar het is nog steeds onzeker of er ook een luxe Alfa SUV komt in de klasse van de Jeep Grand Cherokee.
Ondertussen doen er al weer geruchten de ronde dat er misschien toch een opvolger van de Alfa 166 komt, maar we vragen ons wel af of dit geen concurrent wordt van de ‘kleine’ Maserati Quattroporte die volgend jaar wordt voorgesteld. Wordt ongetwijfeld vervolgd…
Ten slotte zagen we ook nog een mooi getunede versie van de Giulietta op de Zender-stand.



Avant l’ouverture du Salon de Francfort, Alfa Romeo avait annoncé la présentation sur le stand d’une version légèrement modifiée – lisez la version ‘pré-production’ – de l’Alfa Romeo 4C et il y avait effectivement une 4C peinte dans une couleur grise très réussie.  Ce nouveau procédé de peinture appelé Fluid Metal donne à la 4C une couleur métallisée avec un léger reflet qui crée l’impression que la voiture a été entièrement sculptée en métal. L’effet que cela donne sur cette Alfa supersportive est des plus réussis ! Sergio Marchionne nous confirmait qu’il s’agissait bien de la version ‘production’, mais nous avions quand même des doutes, puisque les feux arrière, le tableau de bord et quelques autres petits détails étaient inchangés par rapport à la 4C présentée en rouge mat au dernier Salon de Genève. Bizarre….
La réponse à la question que nous avions posée à un des collaborateurs au stand Alfa Romeo, nous apprenait qu’il s’agissait effectivement de la même voiture repeinte dans une autre couleur. Il faudra donc patienter encore quelque temps avant de pouvoir admirer la vraie version de série, dont l’introduction est maintenant prévue pour 2013. Par contre, il est d’ores et déjà certain que la 4C sera équipée d’un moteur 4 cylindres avec une puissance de plus de 200 ch grâce à la technique turbo révolutionnaire appelée ‘scavenging’, d’une boîte de vitesses TCT et d’un système de propulsion arrière. Fiat Powertrain vient d’annoncer le développement d’une version tout en aluminium du moteur 1750TBi. La partie inférieure de la version actuelle est encore fabriquée en fonte, mais l’utilisation de l’aluminium permettra de gagner 20 kg sur le poids total de 130 kg. Grâce au double variateur de phase, au système de suralimentation par turbo et à l’injection d’essence directe, il est possible de faire un nettoyage à air des chambres de combustion pendant lequel les soupapes d’admission et d’évacuation restent ouvertes. Ainsi, la température à l’intérieur des cylindres diminue et la pression du turbo peut être augmentée. Toutes ces améliorations font que le moteur tourne plus souple, fournit une puissance plus forte (dans ce cas jusqu’à 300 ch !) et consomme moins. Les Alfistes ne pourront que se réjouir de l’arrivée de ce moteur 4 cylindres en alliage léger à la fois puissant et léger qui s’inscrit directement dans  la lignée des célèbres ‘double arbres’. Ce moteur sera présenté en première dans la version production de la 4C et sera installé ultérieurement dans la Giulietta, la nouvelle Giulia et l’Alfa SUV. Ensemble avec la MiTO, la 4C devrait assurer le retour de la marque italienne sur le marché américain.
La nouvelle Alfa Romeo Giulia quant à elle, n’apparaîtra pas en 2012 mais seulement en 2013 à cause des problèmes rencontrés lors de la modification des dimensions de la voiture (surtout la longueur), ce qui pose problème au niveau du toit de la voiture. Pour l’année prochaine, on peut s’attendre à une version 5 portes de la MiTO et peut-être à une nouvelle Spider. Alfa serait déjà bien avancé dans la preparation d’un SUV basé sur la plate-forme de la Giulietta, mais rien n’est sûr quant à l’extension de la gamme Alfa par un SUV de luxe au même gabarit que celui de la Jeep Grand Cherokee.
Entre-temps, des rumeurs circulent quant à la conception éventuelle d’un successeur pour l’Alfa 166, mais ce modèle risque d’entrer en concurrence avec la ‘petite’ Maserati Quattroporte prévue pour l’année prochaine. A suivre…
Une très belle version de la Giulietta signée Zender nous a également fait rêver.



 

 

GENEVA 2011 4C Worldpremiere


ALFISTA    

Auto Moto d'Epoca Padua

De meesten onder ons weten dat SpaItalia, de Mille Miglia of het Spettacolo Sportivo ideale 'pepmiddelen' zijn om onze passie voor Alfa Romeo levendig te houden, maar wat doe je in het tussenseizoen na de laatste oldtimerbeurs en het autosalon in januari ? Il Biscione probeerde voor u een Italiaans 'wondermiddel' uit : de Auto Moto d'Epoca oldtimerbeurs in Padua, op zo'n uurtje rijden van Venetië. Een paar cijfers : 11 beurspaleizen en ongeveer 90.000 m2 expositieruimte ! Met stands van het Museo Storico Alfa Romeo, het Registro Italiano Alfa Romeo (RIAR), Fiat, Lancia, de Zagato Car Club, het herrezen Carrozzeria Touring, de Alfa Alfetta en 75 club, de Alfa 6C2500 Club, en zo meer is het gevaar voor een overdosis Italiaans klassiek niet denkbeeldig… Het aanbod aan boeken en tijdschriften is ronduit fenomenaal en met enig geduld (en heel veel euro's) kan je zeker met een volledige Giulietta in onderdelen naar buiten wandelen.
Een kleine greep uit het vele moois dat er te zien was op klassiek Alfa-gebied : een door het Engelse veilinghuis Coys aangeboden TZ 1, de Alfetta GTV 2 liter Groep 2 van Ballestrieri/Gigli die eind de jaren zeventig met succes werd ingezet in internationale rally's, de imposante 6C2500 cabriolet met Ghia koetswerk die naast een bordeauxkleurige 6C2500 Villa d'Este stond te pronken, een rode Giulietta SZ op de stand van Ruoteclassiche, een te restaureren Alfa 1900C, een door Autodelta geprepareerde GTV6 voor rally's uitgerust met verhoogde ophanging en Lockheed-remmen, de schitterende stand van Alfa Romeo zelf met onder meer een Alfetta 159, een 1600 GTA, een P2, een 33TT12, de 155 TI DTM van Nicola Larini allemaal uit het Museo Storico, een Alfa 1300 GTA, een 75 Turbo Evoluzione, een Alfetta GTV 2 liter Grand Prix, een zelfbouw Alfa met een op de klassieke barchetta's geïnspireerd koetswerk en moderne Alfa-techniek, een Giulia TI Super, een zeldzame in lichtgrijs gespoten RZ met speciale velgen, een Alfetta Groep 4-Turbodeltamotor met een vermogen naar keuze tussen 300 en 500 pk, enz.
En dan hebben we het nog niet over de Fiat 8V's coupé en spider, de Lancia's met zeldzame Italiaanse koetswerken, de Maserati racewagens uit de jaren vijftig en zestig, de Ferrari's gaande van 330 GTC tot en met Enzo, de BMW Spicup, de Maserati Bellagio hatchback op basis van de Quattroporte,  een door Koenigg getunede Ferrari Testarossa met maar liefst 1.000 pk uit een 12-cilinder biturbo-motor (topsnelheid 370 km/u, van 0 tot 100 km/u in 3 seconden en gebouwd in amper 25 exemplaren), een door Coys geveilde Ferrari 250 TdF, een donkerblauwe Lamborghini Miura SV in nieuwstaat, Italiaanse minder bekende juweeltjes zoals Bandini, Giaur, Cisitalia 202 Spider uit 1948, Siata 750 Spring, Nardi Danese Sport 750, Moretti 750, een De Tomaso Mangusta in race-uitvoering, een Piper GT, de Porsche 914/6 rally van Waldegaard/Thorszelius, een BMC 1800 uit de Londen-Mexico rally, en wie uit was op exclusieve stukken kon zich vergapen aan een absoluut schitterende Lancia Esatau vrachtwagen, een Porsche tractor (uiteraard in Italiaans rood…), een unieke De Tomaso Longchamps vierzits cabriolet, Lancia Delta S4 rallywagen, Fiat 600 Jolly, Lancia 037 Rally in Martini-kleuren, Aston Martin DBR, Fiat-Simca Deho 8 Sport Le Mans uit 1938, en ga zo maar door.
Op de parkings tussen de verschillende expositieruimtes worden er bovendien tal van klassiekers in goede staat te koop aangeboden en als je dan ziet dat de vraagprijs voor een picobello Giulietta Berlina in originele muisgrijze kleur amper 9.500 euro bedraagt, dan ga je als liefhebber natuurlijk beginnen dromen….
Daarbij komt nog dat het restaurant in het Fiera-complex de Italiaanse keuken alle eer aandoet !
Wie het nu al voelt kriebelen, moet wel nog wachten tot oktober 2010 voor de nieuwe editie van Auto Moto d'Epoca, maar om dit Italiaanse paarde(kracht)middel uit te testen volstaat het een vlucht te boeken naar Venetië, de bus of trein te nemen tot aan het station van Padua, een kamer te boeken in het uitstekende Bel'Italia Hotel op amper 350 meter van de Fiera en voor de rest te genieten van deze oldtimerbeurs die gerust tot de beste in Europa mag worden gerekend!



Adres /Adresse, Alfa Romeo Club Quadrifoglio Belgio:


Philippe Van der Wee, Verbrande Hoevestraat, 1 A, 2550 Kontich,
p.vanderwee@skynet.be




 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu